آشنایی با میکروتوم

 

آشنایی با دستگاه میکروتوم
دستگاه میکروتوم به عنوان یکی از کاربردی ترین دستگاه های موجود در آزمایشگاه پاتولوژی (بافت شناسی) جهت برش بافت های گیاهی، جانوری، انسانی با ضخامت در حد میکرون با کمک تیغ میکروتوم استفاده می شود.
به طور کلی میکروتوم برای تهیه برش های بافتی بسیار نازک از بلوک های پارافینی بافت استفاده می شود. دستگاه میکروتوم از سه قسمت عمده تشکیل شده است:


1- کلمپ نمونه (گیره نمونه)، قسمتی که بر روی آن بلوک بافت پارافینی تهیه شده را ثابت می کنند.
2- تیغ میکروتوم، تیغی که مخصوص برش بافت است.

3- پایه یا هولدر تیغ میکروتوم، که بر روی آن تیغ میکروتوم نصب می گردد.

 

کلمپ نمونه (گیره نمونه) قسمتی که بر روی آن بلوک بافت ثابت شده است، مرتبط با دسته گردان میکروتوم است که در هر گردش دسته میکروتوم، به اندازه چند میکرون به جلو رانده می شود.

میکروتوم انواع گوناگونی دارد ولی رایج ترین نوع آن میکروتوم روتاری است که در آن بلوک بافت پارافینی مقابل تیغ میکروتوم در یک جهت حرکت می کند و بدین ترتیب برش ها تشکیل نوارهای باریکی را می دهند.

میکروتوم که از کلمه یونانی Mikros به معنای کوچک و Temnein به معنای بریدن گرفته شده است، ابزاری است که از آن برای بریدن اسلایس های بسیار نازک از یک ماده استفاده می شود.

میکروتوم ها برای آماده سازی نمونه ها برای مشاهده و بررسی در زیر میکروسکوپ الکترونی یا نوری استفاده می شود.

اسلایس های بسیار باریک بافت را که توسط میکروتوم تهیه می کنند، برش Section می نامند. برش های میکروتوم را می توان بسیار باریک تهیه کرد، به عنوان مثال می توان یک تار مو را از عرض آن با ضخامت بین 50 میلیمتر و 100 میلیمتر تقسیم کرد. بسته به نوع نمونه و نیز میزان ضخامت مطلوب برای برش نمونه ها، در میکروتوم ها از تیغ های استیل، شیشه یا الماس استفاده می شود. تیغ های میکروتوم از جنس استیل برای تهیه برش از بافت های گیاهی یا حیوانی برای بافت شناسی با میکروسکوپ نوری استفاده می شود. تیغ های شیشه ای برای تهیه برش هایی برای مطالعه با میکروسکوپ نوری و یا میکروسکوپ الکترونی استفاده می شود. تیغ های الماس از نوع صنعتی برای بریدن مواد سخت مانند استخوان، دندان و غیره برای مطالعه با میکروسکوپ الکترونی و یا میکروسکوپ نوری استفاده می شود. تیغ های الماس با کیفیت Gem، برای تهیه برش های باریک برای بررسی با میکروسکوپ الکترونی استفاده می شود.

 






اطلاعات تماس


شماره تماس: 88327730-021

شماره موبایل: 09125373278

شماره فکس: 88494266-021

ایمیل: sales@Labset.ir

ادرس: تهران، بلوار میرداماد، خیابان نفت شمالی (خیابان دکتر مصدق شمالی)، کوچه هشتم (بامیان)